Hem / Blog / En lyckad jobbintervju

En lyckad jobbintervju

Att lyckas med en jobbintervju kan vara trixigt, men det finns fina tips och råd på vägen.

En lyckad jobbintervju

När man har lämnat en intresseanmälan till en arbetsgivare har man ju lämnat sitt CV och personliga brev. Om man blir kallad till en arbetsintervju kan man få reda på mer om företaget/arbetsplatsen och samtidigt berätta mer om sig själv så att arbetsgivaren kan bilda sig en bra uppfattning om hur man är som person. Det finns många bra tips inför en intervju som gör att man visar upp en öppet och intressant profil. Man bör lyssna väldigt noga på det arbetsgivaren säger och visa att man är väldigt intresserad av jobbet. Om man får en fråga man inte förstår kan man be dem utveckla frågan istället för att svara på nåt man inte riktigt vet vad det betyder. Det är även bra att ställa egna frågor under intervjuns gång.

Ha ögonkontakt

Det är viktigt att tänka på att ha ögonkontakt med personerna i rummet. Man skall fokusera på att ha en dialog med arbetsgivaren och se till att det inte blir en monolog. Tänk på att ens kroppsspråk säger jättemycket om den person man är. Tänka noga över svaren så att man inte broderar ut för mycket. Berätta inte hela livets historia, utan håll fokus på jobbet det gäller. Man skall vara sig själv och inte bli för privat utan personlig istället. Det kan komma upp att man skall berätta om sig själv för arbetsgivaren och då skall man fokusera på de senaste åren och ta upp saker som är viktiga just nu i livet. Det är positivt att beskriva sina personliga egenskaper och egenskaper som har med jobbet att göra. Ta exempel ur verkliga livet som man har varit med om. Frågan om hur mycket man vet om företaget kommer också upp och hur intresserad man är av tjänsten. Det är bra här att berätta om sina tidigare arbetserfarenheter, utbildning och egenskaper. När man berättar vad man vet om företaget är det bra att vara kortfattad och ta fram det viktigaste och här visas också hur intresserad man verkligen är av verksamheten. Här är det perfekt att ställa egna frågor om företaget och ytterligare visa sitt intresse.

Ha ögonkontakt

Det frågas säkert hur stresstålig man är och då skall man berätta hur man fungerar och reagerar i stressiga situationer man varit med om. Man skall här lyfta fram hur bra man är att hantera stress och att man behåller lugnet. Om man till exempel skall beskriva sig själv med tre ord är det bra att ha med ordet “flitig” och berätta att talan är något man får när man är engagerad i sina arbetsuppgifter. Prata aldrig illa om en före detta arbetsgivare, utan förklara vilka färdigheter du fört med dig från tidigare arbetsplatser. Arbetsgivaren frågar om övertid, helger och kvällar och hur man ställer sig till det. Berätta hur flexibel du är. Några andra perfekta tips är att berätta om vilka tidigare erfarenheter du har med att samarbeta med arbetskamrater och arbetsinsatser som du är väldigt nöjd med sedan tidigare.