Hem / Blog / Facebook som marknadsföringsverktyg

Facebook som marknadsföringsverktyg

Facebook är en enorm social plattform som idag har omkring 2.3 miljarder aktiva användare världen över. Detta innebär också att det är en utmärkt plattform att använda sig av för att marknadsföra sitt företag, produkter eller tjänster till samtliga användare. Facebook som marknadsföringsverktyg är någonting som blir allt mer populärt och som växer kraftigt och utvecklas varje år.

Facebook som marknadsföringsverktyg

Tack vare detta marknadsföringsverktyg kan alla bolag, stora som små betala Facebook för att marknadsföra sina tjänster eller produkter. Beroende på hur mycket man betalar och vilken typ av marknadsföring man väljer är annonsen sedan aktiv under lite olika långa perioder. Om man är ett företag som letar efter ett nytt effektivt sätt att marknadsföra sitt bolag på ska man läsa denna artikel för att se vilka fördelar som gömmer sig bakom att göra detta på den sociala plattformen Facebook.

Olika sätt att marknadsföra på Facebook

För att marknadsföring på Facebook ska kunna vara anpassat för samtliga företag, stora som små finns det såklart flera olika sätt som man kan marknadsföra sin annons eller inlägg på. Utöver detta har man också flera olika val beroende på hur många personer man vill att Facebook sa dela inlägget till och dessutom då också hur länge annonsen ska vara aktiv på personers flöde. På grund av detta varierar priset avsevärt mellan olika annonser och priset sätts då beroende på annonsen i fråga. När man väljer vilken typ av marknadsföring som man ska börja med är det trots allt några grundläggande saker som man måste ha fixat och tänkt på innan. Till exempel måste annonsen ske från ett företagskonto för att det ska vara godkänt. Så första steget är att man lägger tid på att skapa en attraktiv facebooksida. Ju fler följare man har desto fler personer kommer få tillgång till inlägget, produkten eller annonsen man vill att personer ska se. Utöver detta är det viktigt att man annonserar smart och boostar inlägg som får många gillamarkeringar istället för att slösa pengar på inlägg som inte är av lika stort värde.

Saker man ska tänka på när man marknadsför på Facebook

Det viktigaste av allt för att bygga upp sina följare, kunder och därmed intäkter är att man försöker vara så aktiv på sidan som möjligt. Detta innebär att man bjuder in nya följare med jämna mellanrum, gillar intressanta sidor och inlägg som är relevant samt boostar inlägg som man ser är populära. Dessutom kan det ge extra följare om man delar andra inlägg som man tycker är värda lite uppmärksamhet för att företaget ska vara mer socialt och inte bara ha inlägg som handlar om att man måste köpa någonting. Att variera annonser och sina egna produkter med bilder som är relevanta och passar företaget är en marknadsföring som uppskattas mer av kunderna.

Saker man ska tänka på när man marknadsför på Facebook



Ett annat tips är att man följer upp med sina kunder och ser om de kanske uppdaterar sin egna profil med recensioner om produkterna eller pratar om företaget. Om det är en recension som är positiv är detta såklart ett ypperligt tillfälle att dels be denna personen att lämna ett omdöme på företagets Facebooksida samt att man även kan dela denna recensionen som ett inlägg. Att anpassa annonseringen och valet av marknadsföring är alltid en metod som ger det bästa resultatet.