Hem / Blog / Hashtags – vad är det?

Hashtags – vad är det?

Alla som håller till på sociala medier antingen för att marknadsföra sig själv eller sitt företag har stor nytta av hashtags. Men vad är egentligen en hashtag? Hur använder man dem på bästa sätt? Och kan man muta in och ha ensamrätten på en hashtag? I den här artikeln ska vi ta upp det viktigaste med den lilla fyrkantiga symbolen som populärt har kallats för både staket och brädhög.

Hashtags – vad är det?

Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att en hashtag är en, om den används på rätt sätt, en kraftfull etikett som man använder för att tagga (märka upp) sitt innehåll och samtidigt berätta för läsaren vad det handlar om. Utan en eller flera hashtags hade bloggtexten, instagram-inlägget eller tweeten varit ganska intetsägande, men med hjälp av hashtags får innehållet en mening och till viss del även struktur.

Hashtag som ledsagare


En hashtag kan i princip se ut nästan hur som helst och användas i alla möjliga olika syften, jobbsökande, ett speciellt ämne, tv-program, en världshändelse. Det kan till exempel se ut så här:

  • ”Jag är din nästa medarbetare!” #nyttjobb #sokajobb
  • ”Så snyggt! Det här vill jag ha!” #inredning #soffbord #diy
  • ”GULD!!” #svtsport #os #olympicgames #twittski

Hashtagen sätter en etikett på innehållet och den som läser inlägget få också en uppfattning om vilket ämne eller vilken händelse inlägget handlar om.

Varför använder man då hashtags? Det finns många anledningar med några av dem är:

  • För att skapa innehållskategorier på en blogg
  • Förtydliga ämnet som inlägget eller tweeten handlar om
  • För att markera olika känslor, till exempel glädje, ironi eller sorg
  • Under lätta för följare och/eller läsare att hitta innehållet, och dig, och generera fler följare

Du gör en hashtag på samma sätt på Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest och Twitter. Använd tecknet för hashtag (#) och skriver sedan ordet du vill använda i direkt anslutning, utan mellanslag. Exempelvis: #siames

Unika hashtags


Det finns ingen lista över hashtags men det går bar att söka efter en viss hashtag i sökfältet på Instagram och Twitter. På så sätt är det också lättare att hålla följa det som du tycker är intressant. Gillar du till exempel att sticka kan du hitta likasinnade och inspiration genom att söka på #sticka, #garn, #stickmönster etc. Ibland kan man stöta på hashtags som man inte omedelbart kan se vad de betyder. Då får man antingen läsa några inlägg som har samma etikett eller googla på förkortningen. Hashtagens styrka ligger i att det går att skapa helt unika hastags och att ingen har ensamrätten på en specifik hashtag som det till exempel går med ett domännamn. Men genom att skapa en eller flera hashtag som knyter an till det du skriver om eller produkten du vill marknadsföra, blir det dels lättare för dina följare, och de som söker efter dig, att hitta dina inlägg eller tweets. Börjar fler följare och läsare använda din unika hashtag kommer dina inlägg och tweets även nå ut till fler, vilket i längden kommer att gynna både dig och de andra som använder hashtagen.

Unika hashtags