Hem / Blog / Headhunting – vad är det och hur blir du headhuntad?

Headhunting – vad är det och hur blir du headhuntad?

Kort sagt kan man säga att headhunting handlar om att ta kontakt med personer som inte har sökt ett utannonserat jobb aktivt. Många branscher har svårt att nå tillräckligt många kandidater med rätt kompetens, bara genom jobbannonser.

Headhunting – vad är det och hur blir du headhuntad?

Headhunterns uppgift blir då att finkamma arbetsmarknaden för att hitta personer som har rätt kompetens och som kan vara intressanta för tjänsten. Är du öppen för att byta jobb om möjligheten dyker upp och vill kunna bli hittad av headhunters är det viktigt att du gör dig sökbar. Sedan gäller det även att du inte blir för smickrad när du blir kontaktad utan även tänker igenom om tjänsten verkligen är intressant och något för dig.

Vad innebär headhunting?

Det finns flera anledningar till att företag använder sig av headhunting i en rekryteringsprocess. Dels kan det vara för att det är brist på personal med rätt kompetens och dels för att företaget letar efter en person med en unik kompetens som personen i fråga till exempel har fått genom arbetslivserfarenhet. Yrkesgrupper inom IT, ingenjörer, specialist vård och ekonomer är exempel på branscher och yrken där det krävs specifika kunskaper och en viss arbetslivserfarenhet. När en chefstjänst ska tillsättas genom headhunting kallas detta ofta för executive search. Om ett företag behöver tillsätta en högre chef är det inte säkert att man vill gå ut med att tjänsten kommer bli vakant. I ett sådant fall kan företaget använda sig av headhunting före traditionell annonsering.

Hur går processen till?

Rekryterarna som arbetar med headhunting använder sig av olika sätt för att hitta och undersöka personer som har rätt kompetens för tjänsten. Några exempel på några av metoderna är:

 

  • Kartläggning av den aktuella branschen
    Headhunters skannar helt enkelt av marknaden och tar reda på vilka företag som finns och vilka personer som är anställda på dem. Därefter tar de kontakt med de som har rätt kompetens för den lediga tjänsten.
  • Sökningar i CV-databaser
    Rekryterarna söker på LinkedIn och i andra typer av CV-databaser. I grund och botten är det ungefär som att googla men rekryterarna använder sig av olika sökord som hänger ihop med de kompetenser som behövs för det lediga jobbet.
  • Digital cross search
    Det här innebär att rekryterarna söker på olika community, i nätverk och sociala forum där personer med rätt kompetens är aktiva. En del rekryterare använder sig också av kompetensbaserad search som innebär att man söker på personers kompetens utan att få upp deras ålder, vilken högskola eller universitet de har läst vid eller hur de värderar arbetsgivare.

 

När headhuntern har hittat en eller flera intressanta personer, oftast handlar det om 5-10 stycken kontaktar han eller hon dem för att ta reda på mer om kandidaten och sälja in jobbet

Hur gör du dig synlig för headhunters?

Om du vill ha möjligheten att bli kontaktad av en rekryterare är det första steget att se till att du är sökbar. Det gör du till exempel genom att använda ord i din LinkedIn-profil som du tror att headhunters kan använda i sina sökningar. Se till att du använder rätt och så specifika ord som möjligt. Vill du jobba som administratör, skriv administratör i profiltexten. Vill du arbeta som ögonläkare, skriv ögonläkare. Se också till att hålla din sida på LinkedIn uppdaterad och var gärna aktiv i olika forum som är knutna till det som du vill jobba med. Och glöm inte bort ditt personliga analoga nätverk. Du vet aldrig vem som har en headhunter i bekantskapskretsen eller släkten.


Hur gör du dig synlig för headhunters?