Hem / Blog / Instagram som marknadsföring

Instagram som marknadsföring

Oavsett om du är privatperson eller driver ett företag kan du använda dig av Instagram som en marknadsföringskanal. Med en genomtänkt och tydlig strategi i kombination med relevant innehåll samt regelbunden kommunikation, kan Instagram jobba för dig medan du tar hand om andra arbetsuppgifter. Du kan även använda Instagram för att ditt företag, eller personliga varumärke, ska växa organiskt i sociala medier.

Användningen av Instagram har ökat stadigt sedan lanseringen 2010. Mellan 2016 och 2017 ökade Instagram-användningen bland de svenska internetanvändarna från 44 till 53 procent. Det är alltså ingen som helst tvekan om annat än att konsumenterna använder sig av och rörs sig på det sociala mediet och det betyder i sin tur att det här finns möjligheter för både förtag och privatpersoner att nå ut till potentiella kunder och arbetsgivare samt för företag, till existerande kunder.

Konstant ökning

Det sociala mediet som lanserades som bildmedia med filter med namn som Valencia och Nashville, har växt till att bli ett av världens största sociala nätverk. Ett nätverk som har växt upp från en trendig tonåring med hashtags i mängder till att bli en sofistikerad och lite mer vuxen plattform där marknadsföring tar ett allt större utrymme. På Instagram samsas privatpersoner och företag på ett sätt som få andra sociala medier klarar av att erbjuda. Den ökade användningen och tillgängligheten, via renodlade företagskonton, ställer även högre krav på den som vill använda Instagram i marknadsföringssyfte. Här följer några punkter som är viktiga att tänka på:

  • Använd din logotype eller ett bra foto på dig själv som profilbild. Driver du företag hjälper profilbilden dig att bygga ditt varumärke. Det samma gäller för ett foto på dig som hjälper dig att etablera ditt personliga varumärke.
  • Beskriv ditt företag, eller dig själv, kort och koncist. Fokusera på det viktiga, håll det och kort länka till din webbsida.
  • Gör inlägg om att du har skaffat Instagram på de andra sociala medierna du har. Be dina följare på t.ex. Facebook och Twitter att följa dig på Instagram med.
  • Koppla ihop Facebook och Instagram. Annonserar du Facebook kommer samma annons i flödet på Instagram.
  • Följ andra Instagram-konton som är relevanta och intressanta för ditt företag eller dig själv om du inte driver ett företag.
  • Se till att ha engagerande och relevant innehåll. Lägg ut bilder på dina produkter, något som beskriver ditt varumärke eller sådant som är intressant för din målgrupp och hoppa över bilderna där du tar en fika eller äter lunch med kollegorna. Sådana bilder finns det redan mängder av.
  • Hashtagga, men gör det med måtta så att inte hashtaggarna dränker budskapet du vill ha ut. Se också till att bland unika hashtags med populära.

Utöver dessa punkter finns det ytterligare en sak som är viktig i sammanhanget, en strategi.

Strategi för sociala medier

För att lyckas med din marknadsföring och nå upp till de mål du har satt, är det viktigt att ha en genomtänkt och tydlig strategi. Schemalägg inläggen på olika tider, särskilt om du har kunder i andra tidszoner, och posta inlägg minst en gång om dagen. Analysera Instagram-trafiken och se vad du kan lära dig den. Använd program som Hootsuite och liknande för att effektivisera arbetet med sociala medier och inte behöva logga in och ut på flera olika ställen för att göra ett inlägg.