Hem / Blog / Kreativt CV

Kreativt CV

När det är dags att söka jobb gäller det inte bara att ha ett CV som är uppdaterat utan även ett som sticker ut från mängden. Var det ett tag sedan du såg över ditt CV kan det vara värt att spendera några timmar på att göra det för att städa upp i innehållet och fräscha upp layouten.

Det är inte ovanligt att det kommer in 250 ansökningar eller mer till en ledig tjänst. Oavsett om det är en rekryteringsfirma eller företaget själva som ansvarar för att välja ut intressanta kandidater behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut att det gäller att göra vad man kan för att inte drunkna i högen av ansökningar. Vad kan man göra för att undvika att bli en i mängden?

Analogt vs. digitalt

Kanske tillhör du dem som minns tiden då det var kotym att skicka med kopior på utbildningsbevis och arbetsgivarbetyg. Kuvert i tjocklek med tunnare katalog landade hos arbetsgivarna. Tack vara utvecklingen mot det papperslösa samhället är mycket av pappershanteringen borta. Det är snarare ovanligt att en arbetsgivare vill ha in ansökningar via post än mejl. Det här öppnar också upp för möjligheten att lägga ner energin på att skriva ett attraktivt personligt brev istället för att lägga tid på att skriva ut CV. Den som vill vara effektiv och lätt att hitta ser till att skapa en profil på LinkedIn och använder sig av branschspecifika sökord. Det är varken särskilt avancerat eller tar många minuter att lägga upp en hemsida som kan fungera som ett digitalt visitkort och CV. Här kan du välja mellan att gå loss med kreativiteten och framhäva dina kunskaper, särskilt om du söker arbete inom mediebranschen, eller bara lägga upp ett snyggt och välstrukturerat CV. När du skickar iväg en ansökan för en utannonserad tjänst eller en spontanansökan behöver du bara klistra in länken till hemsidan i mejlet. Alla uppgifter finns samlade på ett och samma ställe och blir enkelt för den potentiella arbetsgivaren att hitta.

Fällor att se upp med

För den som är kreativ är det lätt att gå loss fullständigt och skapa en fantastiskt layout på sitt CV. Det behöver inte vara något fel med det så länge man bara har i åtanke att ett CV måste vara läsbart och hyfsat lätt för den potentiella arbetsgivaren att orientera sig i. Tänk på att flera olika typsnitt och i flera olika storlekar ger ett rörigt och slarvigt intryck och kan få rakt motsatt effekt än vad du vill ha på den som läser det. Att anpassa sitt CV till den bransch som man söker jobb inom är också viktigt. Söker du arbete som grafisk designer ska du absolut ta chansen att via ditt CV visa prov på din talang och dina kunskaper. Om du däremot söker arbete i en klädbutik kan det vara smartare med ett enkelt CV och istället lägga till en bild på dig där du har på dig en outfit som du själv har satt ihop. Det säger mer om dina kunskaper än ett kreativt CV.