Hem / Blog / Lever din LinkedIn-profil?

Lever din LinkedIn-profil?

LinkedIn är ett mycket bra verktyg när det kommer till att bygga nätverk och söka nytt arbete. Fast tar du så bra hand om ditt varumärke som du borde göra eller håller din profil på att bli en gravsten på den stora inaktiva delen av LinkedIn? Här får du tips om hur du håller din profil levande samtidigt som du vårdar ditt personliga och/eller ditt företags varumärke.

För några år sedan fungerade LinkedIn i mångt och mycket som en CV-databas där arbetsgivare och rekryterare kunde söka efter potentiella kandidater till lediga tjänster. Sedan dess har LinkedIn svängt över till att mer och mer fungera som ett verktyg som kopplar samman människor med affärer och andra möjligheter.

De viktiga sökorden

Du tillhör kanske dem som har en profil på LinkedIn men, i ärlighetens namn, hur mycket använder och hur ofta uppdaterar du den? Alldeles för många skapar en profil som de sedan inte använder och profilen hotar bli en av de där som bara skvalpar runt på det öde LinkedIn-havet. Det krävs lite jobb med att hålla profiler på olika sociala medier levande och LinkedIn är inget undantag. En profil som är uppdaterad och levande kan leda till att du bygger upp ett nätverk som till viss del arbetar för dig. Men för att ditt nätverk ska kunna hitta dig måste du och din profil vara sökbar. För till syvende och sist är LinkedIn, precis som Google, en sökmotor. Sökord, eller kombinationer av sökord, som potentiella arbets- eller uppdragsgivare kan söka på är din yrkestitel eller din yrkestitel och en speciell kompetens, t.ex. journalist eller journalist + vetenskap. Har du gjort ett bra arbete med din profil kommer du förhoppningsvis dyka upp bland toppresultaten om du är journalist med inriktning på vetenskap som i vårt exempel.

Profil som sticker ut

Precis som på Google gäller det att få sin profil att ranka högt på LinkedIn, eller sticka ut om vill hellre vill använda den termen. När du arbetar ranking och sökord på din profil är det bra att ställa sig följande fyra frågor:

  1. Vad har du för mål?
  2. Varför har du en profil på LinkedIn?
  3. Vem är det du vill kommunicera med?
  4. Vem vill du ska hitta dig på LinkedIn?

Därefter hänger det på din profil, din aktivitet och ditt nätverk för om du ska lyckas eller inte. Till din hjälp har du fem olika ställen där du ska se till att marknadsföra ditt personliga varumärke och där det lönar sig att arbeta med sökord; profilens rubrik, sammanfattning, erfarenhet, utbildning och kompetens. På LinkedIn söker man inte efter personliga egenskaper utan på en funktion eller kompetens och det innebär även att LinkedIns algoritmer är uppbyggda på samma sätt. Här gäller det alltså att tänka rätt sökord och lämna kreativiteten till styckena som personerna ser när de har hittat och går in på din profil. Du kommer att få upp förslag på erfarenheter och kompetenser från LinkedIn och det är klokt att använda dem eftersom det är ord som potentiella arbetsgivare och rekryterare använder. Till sist det kanske viktigaste av allt, var aktiv. Lägger du ner tid på att bygga upp ditt personliga varumärke är det vansinnigt att inte vårda det. Se till att din profil är uppdaterad, dela med dig av olika tips och relevanta artiklar. Nätverkande handlar nämligen inte bara om att roffa åt sig utan även att bidra i nätverket. Ett enkelt sätta att göra det, och samtidigt synas lite mer, är just att dela med sig.