Hem / Blog / Personlig hemsida – ditt digitala visitkort

Personlig hemsida – ditt digitala visitkort

Analoga visitkort används fortfarande mycket och är bra sätt att lämna över sina uppgifter till en potentiell arbetsgivare eller kund. Men som bekant är ytan begränsad och det finns inte så mycket utrymme för fördjupande information om dig. Då kan det vara smart att komplettera det analoga visitkortet med ett digitalt i form av en personlig hemsida.

Personlig hemsida – ditt digitala visitkort

Kreativt och informativt med tydlig struktur

Ett CV eller visitkort går att utforma på flera olika sätt men oavsett vilket du väljer är det av yttersta vikt att innehållet är komplett.

  • Se till att du har med fullständigt namn och kontaktuppgifter. Undvik att skriva ut ditt personnummer då detta kan hamna i orätta händer och nyttjas för id-kapning.
  • Ta med relevanta arbetslivserfarenheter och skriv kort om vilka arbetsuppgifter du har haft på respektive arbetsplats. Strukturera upp anställningarna så att det är lätt att se ordning och tidsperiod. En bra idé är att skriva i fallande skala med den senaste anställningen överst.
  • Ta med färdigheter som dataprogram, språk eller affärssystem som är relevanta för tjänsten. Har de en viktig betydelse för jobbet, lyft fram dem. Är de mindre viktiga ta med dem på ett hörn.
  • Referenser kan du välja att ta med eller lämna ut om arbetsgivaren ber dig om referenser. Se till att du har kontaktat dina referenser och frågat om det går bra att du lämnar ut dem och se även till att du vet vad de kommer att säga om dig.

Lockande presentation och personlig avdelning

Vad ska du då hitta på för att locka arbetsgivaren att, förutom gilla idén med din hemsida och digitala visitkort, få personen att vilja veta mer om dig? Ditt mål är ju att få komma på intervju och träffa dem personligen. Skriv en presentation om dig själv men tänk på att inte prata bort dig själv i allt du har att säga. Precis om när du ansöker traditionellt med personligt brev och CV, gäller det att skriva det som är relevant och viktigt för arbetsgivaren, men berätta inte för mycket, spara lite till intervjun.


Lockande presentation och personlig avdelning

Förpacka informationen om dig i en snygg design som inte tar fokus från texten. Om du inte kan något om webbdesign, ta hjälp av någon som kan. Det kan kosta lite att få hjälp med en hemsida men det kommer troligen löna sig i längden. Om du länkar från din hemsida till exempelvis LinkedIn, se till att länkarna fungerar. Detsamma gäller bilder för det finns inget som sänker intrycket på en hemsida så markant som trasiga bilder och länkar som inte fungerar. Skickar du länken till din hemsida i ett mejl till ett företag, till exempel vid en spontanansökan, skriv några rader, personliga och relevanta, gällande jobbet